The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

 
 

Câștigătorii ReDesign Crafts // Mihai Stamati despre Negru

Interviu / 01 Noi 2017 / INSTITUTE.RO
  • Câștigătorii ReDesign Crafts // Mihai Stamati despre Negru
  • Câștigătorii ReDesign Crafts // Mihai Stamati despre Negru
  • Câștigătorii ReDesign Crafts // Mihai Stamati despre Negru
  • Câștigătorii ReDesign Crafts // Mihai Stamati despre Negru
  • Câștigătorii ReDesign Crafts // Mihai Stamati despre Negru
  • Câștigătorii ReDesign Crafts // Mihai Stamati despre Negru
1/6
Mihai Stamati completează lista câștigătorilor ReDesign Crafts prin proiectul Negru – un set de vase pentru ceai din ceramică neagră glazurată, valorificându-i performanțele estetice și funcționale.

Proiectul este realizat în colaborare cu o dinastie de olari din Moldova, dând naștere unei soluții concrete pentru nevoia de colaborare dintre designeri și meșteșugari propusă de concursul ReDesign Crafts. Prin acesta, este urmărită aducerea în atenție și revitalizarea unui meșteșug, invocând o reinterpretare modernă.

Mihai Stamati ne-a povestit mai multe despre proiect și procesul care stă la baza acestuia:

Î: Cum s-a născut proiectul Negru și ce presupune el?

Intenția de a crea o serie de produse prin care să valorificăm potențialul ceramicii o aveam de mai demult. Îmi doream să explorez ceramica ca fiind elementul de bază la crearea unei colecții de obiecte de bucătărie prin îmbinarea lui și cu alte materiale cum ar fi lemnul, metalul, pielea. Anunțarea concursului ReDesign Crafts a fost practic un imbold ca să încep să dezvolt acestă idee. Realizând proiectul Negru, mi mi-am stabilit de fapt startul și criteriile pe care le voi urma la realizarea unei colecții mai mari.

Î: Cum ai abordat/ales partea de ceramică, cum a decurs partea de cercetare legată de meșteșug și cum ai ales olarii cu care urmează să lucrezi?

În colaborare cu o dinastie de olari din Moldova se urmărește realizarea unui set de vase pentru ceai din ceramică neagră, valorificându-i atât performanțele estetice, cât și pe cele funcționale. Este vorba de un ceainic și 6 căni cu forme laconice ce îmbină armonios două materiale – ceramica și lemnul. Prima pe post de vas, cu abilitatea de a conserva temperatura , iar al doilea pe post de mânere ușor detașabile, astfel încât întreținerea vasului prin spălare (inclusiv în mașina automată) să fie ușor de realizat.

Î: Care sunt principalele oportunități și provocări pe care un astfel de proces de creație le presupune, din punctul tău de vedere?

În regiunea de codru a Moldovei sunt câteva sate recunoscute pentru meșterii care mai creează tradițional oale și alte vase din ceramică, existând în acest sens și două festivaluri importante. Festivalul de la Iurceni, și cel de la Hoginești. Am mers des la aceste festivaluri și am cunoscut mai mulți olari și respectiv tehnici de lucru diferite. Pentru implementarea proiectului „Negru” am ales să colaborez cu o dinastie de olari din satul Ciorești, Nisporeni, Zaharia și Adrian Triboi, recunoscuți pentru ceramica neagră deosebită pe care o lucrează. Îi cunosc de mult timp. Satul meu de baștină, Ciutești, este în vecinătatea satului Ciorăști, așa că am avut ocazia să-i vizitez și să aflu de la ei detalii despre ceramica neagră și tehnica tradițională pe care o practică. Am inițiat această colaborare din dorința de a valorifica aspectul estetic și utilitar al ceramicii negre, imprimându-i o nouă dimensiune valorică ca produs final, văzut prin prisma designului modern.

Î: Crezi că designul contemporan are șanse să reușească să aibă un aport la conservarea meșteșugurilor? Dacă da, cum și care crezi că sunt ingredientele esențiale ale unui astfel de proiect pentru a avea șanse să aibă succes și comercial?

Acest proiect generează o situație perfectă de a lucra cu un nou material, oferindu-mi și o nouă experiență. Pe de altă parte, sunt conștient de valoarea și utilitatea pe care a avut-o ceramica în viața de zi cu zi și ar putea să o aibă în continuare. Colaborarea cu cei care simt lutul și lucrează cu el ani la rând îmi va deschide noi viziuni și idei de utilizare a acestui material incluzând un frumos proces de interacțiune dintre design și meșteșug.

Î: De ce ai concurat la această competiție? Ce îți dorești de la produsul Negru pe viitor?

Designul contemporan are multe de învățat de la meșteșuguri. E vorba de candoarea, corectitudinea și sinceritatea cu care arta populară naște obiectele. Pe de altă parte, meșteșugurile au nevoie de design pentru a fi revitalizate și integrate la stilul modern de viață. Deci, consider că se pot susține reciproc, dacă nu chiar să redevină un întreg. Instrumentele contemporane ale designului pot valorifica potențialul artei populare și să o promoveze integrând-o în procesul de realizare a obiectelor, dar și să o transpună în mediul de marketing, acolo unde acest proces de manufactură poate deveni un spectacol pentru cei curioși să vadă traseul pe care îl parcurge obiectul în devenire. Pot spune că participarea la ReDesign Crafts este începutul unei colecții mai mari de obiecte de bucătărie care să unească prin procesul de producere mai multe meșteșuguri. Tema concursului mi s-a părut foarte aproape de demersul pe care mi-aș fi dorit să îl am ca și designer în următoarea perioadă, bazat oarecum și pe o cercetare ce vizează influența artei populare asupra tendințelor din creația contemporană în design, pe care am făcut-o în cadrul tezei mele de doctorat. Sunt entuziasmat de faptul că proiectul „Negru” se numără printre cele cinci câștigătoare și asta îmi dă încredere și, desigur, resurse ca să-l materializez. Am început deja realizarea prototipului și sunt încântat de procesul de lucru și comunicarea cu meșterii. Sper că acest prim obiect din colecție să devină unul într-adevăr practic și să ajungă pe masa cât mai multor oameni.

***

ReDesign Crafts este un proiect The Institute și ING România.