The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

 
 

Începe Typopassage 2016

Interviu / 26 Sep 2016 / Maria Neneciu
  • Începe Typopassage 2016
  • Începe Typopassage 2016
  • Începe Typopassage 2016
1/3
Prezentată de TypopassageTM, în parteneriat cu School of Visual Arts New York, expoziția "IMAGINI SUBTERANE-Afișele din metrou ale Școlii de Arte Vizuale din New York, 1947 până în prezent" va fi vernisată vineri, 30 septembrie, de la 19:30, la TypeYard – Piața Unirii 5, Timișoara. Aceasta prezintă o selecție de 40 de afișe semnate de nume legendare ale designului grafic.

Am vrut să povestim mai multe cu Silvia și Ovidiu Hrin despre această ediție a TypopassageTM.
 
Povestiți-mi cum ați ajuns la tema <<imagini subterane>> pentru această ediție a Typopassage și cum s-a născut parteneriatul cu School of Visual Arts New York? Cum reușiți să aduceți această expoziție la Timișoara?
 
Povestea a început în toamna anului 2015, cu un e-mail primit de Ovidiu de la Mirco Ilić în care îl anunțase că unul dintre posterele sale a fost selectat pentru publicare în Presenting Shakespeare, noua sa carte scrisă împreună cu Steven Heller (Princeton Architectural Press) – o colecție impresionantă a afișelor realizate în ultimele două secole pentru piesele lui Shakespeare. Câteva luni mai târziu, aflând că este în pregătire și o expoziție bazată pe conținutul și colecția impresionantă de lucrări ce a stat la baza cărții, l-am întrebat dacă nu am putea aduce Presenting Shakespeare în Timișoara, la TypopassageTM. Pentru că Shakespeare era deja  în turneu în Statele Unite, un turneu programat să dureze cel puțin un an, urmând să ajungă în Europa mai târziu, ne-a propus o altă expoziție, în parteneriat cu SVA NYC.  
 
Ovidiu îsi amintește: „Când mi-a spus că este vorba de UNDERGROUND IMAGES mi-au trebuit cam 3 minute să îmi revin. Cunoșteam foarte bine expoziția, dar sincer nu aș fi avut curajul să sper la ea. Am început discuțiile și planificarea și poate cel mai dificil lucru au fost emoțiile așteptării de aproape o lună pentru acordul board-ului administrativ al School of Visual Arts NY, cărora le trimiseserăm o prezentare amplă a TypopassageTM însoțită de proiectul și calendarul pentru Underground Images. Abia după acest moment am putut să mă bucur cu adevărat. Mai departe l-am cunoscut pe Francis di Tommaso (directorul Galeriilor SVA NY) și am început treaba: organizarea și curatorierea acestei expoziții, alături de o echipă newyorkeză extrem de deschisă, a cărei contribuție la succesul expoziției fost semnificativă.”
 
De ce este importantă abordarea subiectului artei în spațiul public, din punctul vostru de vedere, și cum vă propuneți să declinați acest subiect și preocupare în cadrul evenimentului (el în sine fiind o expoziție în aer liber)?

Ne-au preocupat întotdeauna mecanismele prin care poate fi implicată comunitatea în viața culturală a orașului. Aducând lucrări mai aproape de publicul larg facem un pas în direcția înlăturării barierelor pe care le presupune un spațiu de expunere clasic (cu orar, portar, bilet și etichetă). Iar astfel lucrările expuse intră în peisajul cotidian și – sperăm noi – dau naștere unor dialoguri libere, deschise tuturor. 
Pe de altă parte, dacă vorbim de designul grafic, știm cu toții cât de puțin este cunoscut sau înțeles (de către publicul larg și nu numai) acest domeniu. Suntem zilnic ”agresați” vizual de afișe, reclame, bannere, flyere, firme, anunțuri, tăblițe cu atenționări și direcții etc: designul grafic modelează chipul spațiului public cu o intensitate poate la fel de mare ca cea a arhitecturii. Dacă reușim să arătăm – chiar și într-o mică măsură - diferența pe care o poate face o comunicare vizuală de calitate, dusă la nivel de artă în lucrările expuse de Typopassage, poate că nivelul de conștientizare al publicului va crește în timp. 
 
Ocazia de a crea postere pentru metrou și pentru spațiul public conferă, probabil, o anumită libertate de exprimare. Cine ar trebui să fie direct interesat de această expoziție și ce tip de dialog sperați să genereze aceasta?

Oamenii sunt inspirați sau intrigați, motivați, provocați la dialog de lucrările și – mai ales – de spațiile neconvenționale transformate în spații expoziționale. Iar Typopassage tocmai asta își propune: să incite la dialog, o ofere o ”școală a vederii”. Evenimentul din această toamnă, realizat în parteneriat cu Școala de Arte Vizuale din New York, atinge tocmai acest subiect – al artei în spațiul public – abordat în metropola americană cu mult timp în urmă. Afișele ce compun expoziția Imagini Subterane fac parte dintr-o campanie de lungă durată din stațiile de metrou newyorkeze, demarată vizionar într-o perioadă în care spațiile erau dominate de reclame agresive și signalectică necoordonată, derutantă. E o temă de actualitate și un exemplu de abordare a comunicării din care considerăm că avem ceva de învățat. 
 
Libertatea de exprimare a artiștilor și designerilor care au semnat afișele SVA expuse la metrou se vede într-adevăr în spectaculozitatea lucrărilor, însă nu trebuie să uităm de procesul de lucru din spatele acestora și de responsabilitatea autorilor de a transmite valorile școlii unui public suprasaturat de informație vizuală, într-un mediu extrem de competitiv. Este remarcabilă și anduranța lucrărilor în timp: afișe create în anii 50 sau 60 pot sta foarte bine lângă cele de anul trecut. Și modul în care designerii au reușit (având la dispoziție tehnologia de acum 60 de ani sau poate tocmai din acest motiv?) să creeze lucrări atemporale, clasice.
 
Povestiți-ne puțin despre ce înseamnă și ce își propune Typopassage ca proiect în general și care au fost principalele highlight-uri ale lui de-a lungul timpului? 

Typopassage este un proiect născut din dorința de a aduce în spațiul public designul grafic și arta designului de literă pentru a le face mai accesibile publicului larg și din nevoia de a oferi o posibilitate de informare și exprimare, o platformă de dialog celor ce activează în aceste domenii. 
Pe lângă expozițiile în spații reziduale reconvertite periodic în galerii neconvenționale (Typopassage este situat într-un pasaj, sub unul dintre vechile poduri ce traversează Bega, TypoCafe Mokum este o micro-inserție expozițională dintre într-una dintre acele foarte mici cafenele din centrul istoric al Timișoarei, iar TypeYard este gangul și curtea interioară a unei clădiri istorice din Piața Unirii), expoziții în care încercăm să aducem de fiecare dată selecții de lucrări semnate de mari maești ai designului, dar și de designeri români, proiectul presupune și workshop-uri, discuții, evenimente dedicate celor din branșa comunicării vizuale. Atelierele de design de afiș ”Grafică fără computer cu Graphic Front” sau ”PointlessTM cu Ian Anderson”, conferințele (A to Z of The Designers RepublicTM) sau evenimente mixte, ca  ”Atoms Vectors Pixels Ghosts - TDRTM”, realizat în 2015 colaborare cu Asociația Pragma au propus de fiecare dată unghiuri incitante de abordare a comunicării vizuale. 
 
La ce ar trebui să se aștepte vizitatorii de la această ediție? Ce nu trebuie să rateze?

Ediția din acest an aduce o serie de afișe – peste 50 – semnate de mai multe nume legendare. Dacă în ultimii ani Typopassage a avut câte un designer / studio invitat, în 2016 avem la Timișoara colecția uneia dintre cele mai bune școli de design din lume, cu lucrări realizate de Ivan Chermayeff, Louise Fili, Milton Glaser, Mirko Ilić, Stefan Sagmeister, Paula Scher, George Tscherny, James Victore...
Cele trei spații de expunere situate în zona centrală a Timișoarei pot forma un traseu ce pornește de la cele două mini-colecții ”teaser” (la Typopassage și la TypoCafeMokum) și se încheie cu expoziția principală, la TypeYard Unirii 5. Cu entuziasm și efort, echipa Typopassage a lucrat timp de aproape o lună pentru a reconverti și adapta locațiile în stații imaginare (de metrou, dacă vreți,  un subiect periodic la modă în Timișoara) și a găsit soluții creative pentru expunerea lucrărilor și găzduirea evenimentelor. 
La vernisajul expoziției, (vineri, 30 septembrie) o avem ca invitată pe Beth Kleber, arhivista șefă a Școlii de Arte Vizuale newyorkeze, ”părinte” al colecției de afișe expuse și cea mai în măsură să ne povestească despre istoria fascinantă a Imaginilor Subterane.