The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

 
 

FROG

Articol / 14 Ian 2015 / Maria Neneciu
  • FROG
  • FROG
  • FROG
  • FROG
  • FROG
1/5
Am povestit cu Alexandra de la FROG despre mâncare, dar mai ales despre curajul de a face ceea ce îți place, despre serile speciale pe care acestea le organizează periodic în cele mai inedite locuri, dar mai ales despre companie și socializare, ingredientul final și esențial al unei mese perfecte, despre rolul catalizator și terapeutic al mâncării și despre echipa tânără din spatele FROG, o inițiativă optimistă, care vorbește frumos despre colaborare și spirit civic.

Ce este FROG? 
 
FROG este povestea a 3 fete care, într-o zi, nu și-au mai găsit locul în birouri și în fața calculatoarelor și au decis că viața trebuie să fie o aventură. Și dacă tot e aventură, atunci măcar să fie una culinară. Am pornit la drum în această formulă magică, eu, Cătălina și Roxana acum aproape 2 ani, convinse fiind că mâncarea preparată cu atenție și iubire poate aduce o adevarată bucurie celor din jur. Ne-am petrecut mai bine de jumătate de an testând și perfecționând rețete, scriind în paralel proiecte pentru a obține o finanțare care să ne ajute să transformăm visul în realitate. Realitatea finanțărilor nu a fost una prea prietenoasă cu noi, însă așa am așezat lucrurile pe hârtie și ne-am dat seama că de fapt vrem să facem mai mult decât mâncare, vrem să schimbam lumea într-un fel. De aici și food & more care înseamnă mâncarea și toate celelalte lucruri care ne plac, care ne inspiră și pe care vrem să le răspândim în jurul nostru. Între timp, ideea de more a pătruns și în echipa noastră (cu o componență exclusiv feminină) și lucrăm acum în formula magică de 7 la care tot adăugăm ingrediente: șoferițe care să livreze ca vântul și ca gândul, artiste plastice de poveste, zâne în comunicare, maestre ale oalelor și poțiunilor și alte zâne, iele, sînziene, șamanițe sau magiciene. Am început de la zero și acum avem o echipă și un Atelier de unde pleacă zilnic produsele noastre către multe birouri, cafenele și evenimente de tot felul.
 
Povestește-mi mai multe despre ce înseamnă Social Club-ul vostru și ce vă propuneți să se întâmple cu acesta în viitor?
 
FROG Social Club este universul paralel în care facem numai ce ne place nouă. Sunt evenimentele prin intermediul cărora spunem povești și experimentăm. Niciodată nu vei ști exact ce se întamplă, însă întotdeauna vei ajunge în locuri mai mult sau mai puțin bănuite pe care le transformăm în spații de vis și unde mâncarea este cheia spre o lume secretă pe care te chemăm să o descoperi. Temele sunt mereu alese de noi, fie că organizăm picnicuri nocturne sau ierni tropicale cu iz britanic. Din Social Club fac parte și Cooking Nights sau serile de gătit prin care experimentăm culinar de la bucătăriile lumii la cele mai potrivite feluri pentru o degustare de vin sau cum sa pregătesti party food; testăm gătitul cu anumite ingrediente sau ne propunem să mâncăm și să bem totul în shot-uri.  Locul este din nou unul neconvențional, iar noi aducem un întreg arsenal de mese și scaune, tacâmuri și farfurii, oale, plite, ingrediente. Nu uităm nici de lumini, flori, muzică, poze și conversație. Serile de gătit cu FROG nu sunt demonstrații culinare și nu trebuie să iei notițe, decât dacă vrei. Noi te îndrumăm pas cu pas și îți garantăm că nu ai mai gătit niciodată atât de relaxant(ă). O parte din aceste seri au scop caritabil, toate fondurile strânse fiind donate copiilor de la secția de oncologie a Spitalului Marie Curie.

Ce planuri de viitor aveți?
 
Am crescut în ultimul an, așa că e natural să ne dorim evenimente mai multe și mai mari. Vrem să stârnim curiozitatea celor din jur și să le deschidem apetitul pentru nou: mâncăruri și ingrediente noi, modalități noi de servire, de preparare, locuri inedite sau chiar live cooking. Pe lângă evenimentele concepute de noi, ne asociem cu evenimente și proiecte care reflectă o parte din lucrurile care ne plac și în care credem. Am văzut anul trecut că mâncarea poate fi piesă de design la Romanian Design Week, poate deveni temă pentru expoziție la Noaptea Albă a Galeriilor, că acompaniază bine concertele de la Summer Well și că este pe gustul creativilor de la Creative Est #0.
 
Cum ați ajuns la concluzia că este nevoie de un proiect ca FROG în București? 
 
Nu am plecat în această călătorie decât gândindu-ne că vrem să facem lucrurile care ne plac și aparent nevoia asta există și în mulți alți oameni. Pe lângă mâncare, livrăm de fiecare dată și o porție de curaj, de asta ai nevoie de cele mai multe ori. Mai credem și că lumea vrea să își depășească limitele și asta facem constant: provocăm culinar. Am descoperit că sunt muțti oameni ca noi aici și primim constant confirmarea că proiectele frumoase și ambițioase merg bine împreună, așa ne-am și făcut mulți prieteni care ne ajută să creștem în continuare.  Credem în comunități și susținem organizatiile non-guvernamentale și proiectele independente din București care încurajează dezvoltarea acestora, precum Fundația Comunitară București, TechSoup România, Monumente Uitate, Institutul Francez, Centrul Național al Dansului ș.a.

Ce credeți că ne lipsește pe plan local când vine vorba de mâncare?
 
Nu ne putem referi la toata România, însă vedem că Bucureștiul devine din ce în ce mai mult un spațiu multicultural și multi-culinar. Ne bucură că putem mânca pe aceeași stradă sushi, imam bayildi, mezze, pizza, burgeri și produse raw vegan. Ne dorim diversitate, mâncare bună din toate colțurile lumii și preturi care să convingă cât mai multă lume să le încerce. 
Ne-ar plăcea o mai mare diversitate de produse în magazine, de la ingrediente cu adevărat bune până la produse pe care le găsești numai afară. Și credem că ne-ar plăcea mult de tot niște piețe cu fructe și legume, pește, brânzeturi, condimente și uleiuri…tot ca afară. Facem parte dintr-o mișcare care ia din ce în ce mai mare amploare în București, aparând proiecte noi care de care mai nișate: rulote cu burgeri sau înghețată, creatori de eclere ca la mama lor acasă, brutării franceze sau pâine cu maia, cine spontane în tot felul de spații, locuri cu multe soiuri de cafea și barista profesioniști. Nu știm dacă există o rețetă de succes, dar este locul ideal de a încerca idei noi și colaborări dintre cele mai inedite. 

Ce părere aveți despre spațiul gastronomic românesc?  
 
Ne-am dori tare mult să scăpăm de stereotipul ‘mâncarea românească este cea mai bună’. Mâncăm multă carne și preparatele românești sunt în general grase. Porcul chiar nu este ‘cea mai buna legumă’, așa cum glumesc unii. Noi nu prea gătim mâncăruri tradiționale sau cel puțin atunci când o facem, le adaptăm la gusturile noastre și încercăm să găsim versiuni mai light. Și ne-ar plăcea ca garniturile să nu fie singura mâncare pe care o poate servi un vegetarian la o nuntă, să zicem.Oamenii încep să călătorească din ce în ce mai mult și încep să fie deschiși la bucătăriile lumii. Astăzi toată lumea vorbește despre mâncare, există emisiuni, documentare, bloggeri de food, conferințe, târguri și evenimente culinare. Rămâne numai să alegi ce vrei să experimentezi.
 
Recomandări: 3 cărți, 3 bloguri, 3 restaurante și 3 piețe in care trebuie neapărat să ajungi
 
Ne găsim inspirația peste tot: în cărti, pe bloguri, gustând mâncarea altora sau efectiv inventând. Asta ne place cel mai mult și de fapt nu există nicio rețetă luată cap-coadă de undeva. Orice facem trece prin filtrul FROG și ia forma pe care noi ne-o dorim. Cei care ne inspiră și în care avem încredere sunt: Felicity Cloake, food & drink specialist, The Guardian – îi apreciem abordarea metodică care ne scutește pe noi de o grămadă de testări de rețete.
 
Harold McGee și a lui On Food and Cooking: The Science and Lore of the Kitchen care pentru noi este THE book în materie de gătit.
 
Ne place de Nigella Lawson care își linge degetele, de Gordon Ramsay care fumegă și spumegă, de Jamie Oliver care adulmecă gingaș zucchini din curtea lui. Evident, nu îi uităm pe rafinații Heston Blumenthal și Raymond Blanc. Asta pentru că bucătăria noastră este plină cu de toate, de la mâncare până la idei, strategii și mai ales emoții (uneori atât de puternice, că explodăm ca niște castane la cuptor). Și întotdeauna, când avem 2 minute să savurăm o cafea în curtea FROG, ne putem delecta cu o carte de gospodine comuniste. Am crescut totuși citind Sanda Marin și râșnind cafeaua. Dar în principiu am spune că ne cam plac bucatarii englezi.
 
Ne-am dori sa ne facem cumparaturile din Borough Market la Londra sau să ne luam condimentele din Spice Bazaar în Istanbul sau să ne pierdem prin piața de noapte din Marrakech. Sau măcar să ne culegem câteva legume și plante aromatice din grădină. Visăm la stelele Michelin (momentan ale noastre sunt doar stele verzi), dar dăm oricând mâncarea fancy din restaurante pe o pizza Napoletana adevărată, pe un curry indian și niște brownies cu o tonă de ciocolată!
Foto credits: Andrei Gindac, Victor Arsene, Victor Coșmaciuc