The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Code Noir Style Series - Fashion Insiders

Interviu / 26 Oct 2016 /
  • Code Noir Style Series - Fashion Insiders
1/1
Interviu cu Amir Doboș, Cosmopolitan, realizat de Ioana Nicolescu

Când te întâlnești cu Amir Doboș relaționezi cu el atât de repede și de ușor încât te intrebi cum de nu v-ați împiedicat unul de celălalt până acum într-un mod mai concret. Senzația că vă știți de o viață persistă cu cât îl vezi mai des, iar pe primul proiect de modă la care am lucrat împreună, felul lui intuitiv de a lucra în echipă m-a convins definitiv. Sau poate era faptul că îi place berea cu ghimbir și că are o slăbiciune pentru ochelarii de soare design.
Îmi place să cred că am o memorie destul de bună când nu uit, însă îmi este imposibil să-mi aduc aminte cu precizie unde ne-am cunoscut sau când. Tin minte nenumărate dăți când ne-am tot întâlnit întâmplător de fiecare dată cam în același loc pe strada Brezoianu, eu alergând prin zonă și el cărând sistematic pungi uriașe și saci de haine de două ori mai mari ca el pentru câte un shooting. Aproape sunt convinsă că Amir îmi știe în secret planingul de apare cu atâta exactitate în același loc luni de-a rândul doar ca să râdem puțin.
Ce m-a făcut să-l invit pe Amir să fie un Fashion Insider nu a fost doar faptul că este unul dintre cei mai buni și creativi stiliști de la noi. Ci să-l văd recent cum lucra cu studenții stagiari pe shootingul de modă Souvenirs du Futur unde am fost amândoi. Chiar dacă erau la prima lor experiență, Amir le cerea atent părerea, îi încuraja să fie creativi și să vină cu cele mai trăznite idei, ceea ce crea o atmosferă pe cât de creativă pe atât de plăcută. Detalii care cred că spun multe despre ce fel de om este. Generos, cald și întotdeauna gata de șotii, nu-mi aduc aminte să nu-l fi văzut zâmbind chiar după o zi grea. Si dacă nu v-am convins încă, Amir este unul dintre oamenii buni pe care mă bucur mult să-i cunosc și pentru care e musai să-i mulțumesc.


Ești Fashion Stylist la Cosmopolitan, ai lucrat pentru revistele The One și InStyle, semnezi campania Il Passo printre altele și ai reușit să-ți creezi un stil ușor recognoscibil. Când ți-ai dat seama că stilul poate fi o meserie ?

Pasiunea de a desena m-a ajutat să-mi dezvolt și să-mi cultiv cunoștințele în artele frumoase. Așa am descoperit istoria artei și apoi a costumului, care m-au fascinat. Faptul că am ales ca specializare designul vestimentar a contribuit la decizia mea finală de a deveni stilist și nu designer vestimentar. Ulterior mi-am dat seama că îmi plăcea mai mult să construiesc personaje decât haine.

Cum ai început să lucrezi în modă ?

Datorită lui Ovidiu Buta. Odată cu primele semne ale crizei economice am hotărât să punem în standby proiectul DORK, brandul de haine pe care îl începusem împreună cu alți 3 parteneri în ultimul meu an de facultate. În octombrie 2009 m-am întâlnit cu Ovidiu la evenimentul de lansare al colecției lui de pantofi, realizați în colaborare cu Mihaela Glăvan. La o țigară, Ovidiu m-a întrebat dacă sunt interesat să lucrez cu el la revista GQ ca asistent de styling și așa am început să lucrez în presa glossy pe partea de styling.

Cât de mult s-a schimbat domeniul și moda de când ai început să lucrezi în presă ?

Moda își schimbă reperele periodic, lucru de care sincer nu putem decât să ne bucurăm! În felul acesta ne obligă să fim creativi într-un nou fel, să găsim alte tipuri de asocieri și să ieșim dintr-un anumit confort pentru a crea și reinventa alte personaje. De când accesul la informație este atât de simplu și rapid, devine foarte ușor să lucrezi, să-ți găsești noi direcții vizuale și inspirație online, să fii la curent cu schimbările impuse de modă. Să observi firesc din mers direcția spre care se îndreaptă atât industria cât și consumatorul final. Evident lucrurile s-au schimbat în domeniu, mai ales ca o consecință directă a accelerării zonei virtuale care a răsturnat lucrurile.

S-a schimbat între timp atitudinea ta față de business și haine ?

Atitudinea față de haine ți se schimbă constant, mai ales dacă ești confruntat zilnic cu idei noi. Ești influențat de trenduri sau de ce este ‘in” în zona de streetstyle, ești într-o continuă căutare de asocieri de haine. Până și pe simplii trecători nu te poți impiedica să nu-i observi. Atitudinea față de business n-ar trebui să fie alta, ci să reușești să îmbrățișezi fiecare schimbare ca pe o oportunitate de a face lucrurile diferit.

Care este cea mai mare idee preconcepută a celor care nu lucrează în domeniu despre meseria ta?

Că este o meserie foarte ușoară! Cred mai degrabă că este o meserie frumoasă și creativă care oferă multe oportunități, însă te obligă să fii extrem de responsabil, determinat, ambițios și foarte muncitor 24h/24. De cele mai multe ori ai un program destul de haotic, ești constant pe drumuri și muncești în week-enduri când alții pleacă la mare. Dar dacă faci această meserie din (și cu) plăcere, toate acestea devin detalii irelevante în fața rezultatului obținut.

Știu că te pregătești minuțios pentru fiecare shooting – care este drumul de la briefing până la ținutele finale pe care le propui ?

Uneori ai nevoie de o săptămână să pregătești un shooting, alte ori ai la dispoziție doar 2 zile în care trebuie să te asigurări că ai făcut tot ce ți-a stat în putință să urmărești cât mai îndeaproape brieful primit. E bine să ai o strânsă colaborare cu fotograful cu care lucrezi, așa poți gestiona mai bine orice tip de situație sau neprevăzut. După ce ai luat în considerare toate aspectele conceptului, personajul pe care vrei să-l creionezi și locația shootingului, abia atunci te poți gândi la vestimentație. Cum se reflectă materialele în tipul de lumină ales, cum creezi atmosfera necesară sau ce-ți lipsește pentru cadrele finale. Abia după fitting când ai văzut propunerile tale de haine pe manechin îți dai seama dacă conceptul imaginat este realizabil sau dacă personajul tău este credibil în povestea pe care ai creat-o.

În funcție de ce criterii alegi ținutele pentru fiecare proiect/ client ?

În funcție de briefing (depinde dacă este vorba de un job pentru o revistă sau de un shooting pentru un brand), de conceptul propus sau impus sau de conformația și proporțiile persoanei pe care o îmbraci. În măsura în care ți-ai însușit bine cerințele briefingului și știi ce ți se cere, poți să începi să fii creativ.

Care au fost cele mai memorabile accidente de garderobă prin care ai trecut ?

Cred că fiecare dintre noi a trecut prin accidente vestimentare la un moment dat, e inevitabil. Ține de starea de spirit, de lucrurile din jurul tău, de anturaj sau apartenența la un anumit grup social, de toate lucrurile care ne influențează într-un fel sau altul.

Dacă aș putea să dau timpul înapoi, sigur nu mai înțeleg azi de ce am ales să port o anumită ținută la un anumit moment. Asta nu înseamnă neapărat că a fost bine sau rău, sau că m-a pus în valoare într-un fel special. Cu toate astea, cred că unul dintre cele mai mari accidente ale mele au fost pantalonii evazați!

Ce înseamnă un styling pentru o copertă față de unul pentru un simplu shooting sau unul pentru campania unui brand ?

Stylingul pentru copertă trebuie să se încadreze în anumiți parametri impuși de structura brandului la care lucrezi. Uneori modelul/vedeta de pe copertă trebuie să fie sexy, alteori să aibe o atitudine mai “fashionable”, sunt elemente care variază.

Un simplu shooting poate fi mult mai ușor pentru că acolo ai libertate în privința conceptului, al personajului pe care vrei să îl compui, al măsurilor și tot așa.

La o campanie trebuie să urmărești îndeaproape fiecare din nevoile brandului pentru care lucrezi și să vii în ajutorul lui pentru a comunica cât mai corect imaginea potrivită.

O greșeală / greșelile care te-a ajutat să ajungi unde ești azi?

Faptul că un singur element poate fi deciziv în rezultatul final al unui proiect. Câteodată crezi atât de tare într-un anumit element pe care hotărăști să îl încadrezi în poveste încât nu mai ești obiectiv să privești outside the box.

Partea mai puțin amuzantă este când realizezi că trebuie să refaci tot shootingul din cauza acelui detaliu care ți-a schimbat complet întreaga poveste la care ai muncit zile.

Într-o meserie în care se lucrează în cea mai mare parte prin recomandare, care este cea mai bună cale de a pătrunde ?

Totul depinde de tine! Dacă te străduiești să dai tot ce ai mai bun din tine pentru a te asigura că treaba iese bine, meriți acea recomandare.

La ce calități și competențe ești atent când alegi colaboratori ?

Poate o să te surprind, dar lista mea nu este lungă: să fii pasionat, creativ și deteminat.

Cum crezi că va evolua meseria de stilist în plin boom digital ?

Recunosc, sunt tare curios să văd în ce direcție va merge meseria! Probabil printul va ajunge în zona de collectibles iar direcția din online se va amplifica și va decide pentru multe zone, poate nu neapărat acolo unde ne așteptăm.

Care sunt sfaturile tale pentru cei care se gândesc la o carieră în industria modei, sfaturi care te-ar fi ajutat să le știi înainte să începi jobul de stilist?

Este un job cu multe variabile pentru care e preferabil să ai multă răbdare sau să fii pregătit să o ai. Să fii gata să faci schimbări mari, să reîncepi last minute și să muncești de două sau mai multe ori pentru același lucru, să aplici noțiunile de bază și să-ți dai voie să fii cât poți de creativ indiferent de situație.