The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

 
 

5 ani de RDW

Articol / 20 Mar 2018 / INSTITUTE.RO
  • 5 ani de RDW2013
  • 5 ani de RDW2013
  • 5 ani de RDW2013
  • 5 ani de RDW2013
  • 5 ani de RDW2014
  • 5 ani de RDW2014
  • 5 ani de RDW2015
  • 5 ani de RDW2015
  • 5 ani de RDW2015
  • 5 ani de RDW2016
  • 5 ani de RDW2016
  • 5 ani de RDW2016
  • 5 ani de RDW2016
  • 5 ani de RDW2016
  • 5 ani de RDW2016
  • 5 ani de RDW2017
  • 5 ani de RDW2017
  • 5 ani de RDW2017
  • 5 ani de RDW2017
  • 5 ani de RDW2017
1/20
 #RDW2018 va avea loc în perioada 18-27 mai și se va  remarca prin complexitatea arhitecturii festivalului și prin creșterea relevanței proiectului la nivel regional și European, propunând formate noi, printre care și primul Concept Store de design românesc, RDW Show Off, care va include expozițiile Diploma Selected și UYDA, 24 de ore în Cartierul Creativ, dar și formate dedicate socializării- RDW Lounge și petreceri tematice, precum și multe alte surprize și noutăți. 
 
“Începând cu ediția din 2015, Romanian Design Week s-a bucurat de o importantă componentă internațională în cadrul festivalului și a reușit să capete multă atenție și acoperire în publicațiile internaționale de specialitate, fapt care a contribuit la creșterea relevanței proiectului la nivel regional și european, dar și la îmbunătățirea percepției asupra creativității Bucureștiului în general.  Începând cu ediția din 2017, ne-am dorit să investim și mai mult în acestă percepție pozitivă și am lansat proiectul Cartierul Creativ,  iar la ediția de anul acesta a Romanian Design Week încercăm să vorbim și mai asumat despre creativitate și inovație, privite ca instrumente de dezvoltare economică și socială, dar și despre potențialul lor de a contribui la imaginea și dezvoltarea unui oraș. La ediția de anul acesta, ne-am propus să facem  asta printr-o serie de noi formate pe care le-am dezvoltat în cadrul proiectului, dar și prin creșterea audienței lui și prin amplificarea sinergiilor din Cartierul Creativ- cel mai recent și probabil cel mai ambițios proiect The Institute de până acum”, a declarat Andrei Borțun- CEO The Institute.
 
Retrospectivă RDW
 
2013- Prima ediție RDW a avut loc în anul 2013 și s-a desfășurat sub semnul “Preview-ului”, marcând efortul de a înțelege ce poate să însemne o expoziție de design în România. Expoziți a centrală a avut loc la Palatul Știrbei și a prezentat lucrările a peste 60 de designeri și arhitecți români, în încercarea de a arăta ce poate să însemne termenul de design și din dorința de a familiariza publicul larg cu domeniile specifice acestuia. Expoziția propunea o introducere în domeniu, un ABC al disciplinelor respective și a celor mai cunoscute nume de designeri români.   Pe lângă expoziție, prima ediție RDW a trasat și harta locurilor creative din București, care includea, chiar de la prima ediție peste 30 de evenimente satelit, spații alernative, organizații, printre care și: Dizainăr, Graffiti BBDO, Fabrik, Ping Pong Shop, Behance Portflio Reviews, The Type Collective, Intro, Carol 53,  Atelierul Wagner, Designist, Hobirama, Aiurart, Acuarela,  Eclecticó Studio, The Place Concept Store, Portobello, Atelier Anda Roman, Magazinul Eva, Downtown Bucharest și ROD/Cărturești. Expoziţia centrală a fost completată de o serie de expoziții capsulă și instalații, printre care și memorabila expoziție care a fost găzduită în subsolul Palatului Știrbei-  “Death by Diamonds & Pearls” a celor de la Carioca sau instalația Plug to Nature a celor de la Patzaikin. 
 
Ediția din 2014 a însemnat cea mai bruscă creștere a proiectului, atât în termeni de număr de proiecte expuse, dar și de suprafață expozițională, număr de designeri și arhitecți prezentați, dar și număr de evenimente colaterale. În expoziția centrală, care și-a propus atunci să se focuseze pe straturile la care designul ne influențează, de la cel public, până la cel personal, au fost expuse peste 300 de proiecte, multe dintre ele fiind exemplificări ale modului în care spațiul public ne poate influența, atât din punct de vedere estetic, cât și comportamental. Ediția din 2014 a însemnat și peste 60 de evenimente conexe, printre care și prima ediție a Fashion Night Out, cea de-a doua ediție Architecture Night In- un circuti a celor mai importante studiouri de arhitectură. Tot în 2014 au avut loc și primele conferințe organizate în cadrul RDW, care acopereau teme extrem de diverse, de la Strategii de dezvoltare pentru Parcul Natural Văcărești și până la invoația și creativitatea ca instrumente de dezvoltare economică. 
 
Anul 2015 a adus o expoziție centrală elegantă, găzduită de Hanul Gabroveni, dar și primele prezențe internaționale importante: prima țară invitată - Olanda, prima prezență a celor de la Vienna Design Week, care au orgnizat o expoziție și o serie de workshopuri, expoziții internaționale de design, realizate în colaborare cu cei de la Centrul Ceh, respectiv cu ambasadele nordice, care au fost găzduite tot în Hanul Gabroveni, precum și invitarea jurnaliștilor străini de la unele dintre cele mai prestigioase publicații din domeniu. Succesul ediției a fost asigurat de acest dialog dintre cadrul și mediul de design local și cel internațional. La această ediție a început să devină vizibilă începerea maturizării pieței de design de obiect din România- apărea primul brand românesc de design de obiect care lucrează cu mai mulți autori- Ubikubi, iar secția de bijuterie, decorațuni și mobilier era deja remarcabil mai bine reprezentată. Tot la acestă ediție a existat pentru prima dată categoria de proiecte multidisciplinare, tocmai pentru a încuraja aceasă abordare și pentru a arăta instalații sau aplicații atipice, care depășesc o categorie formală sau alta. Discursul despre potențialul pe care designul și industriile creative îl au ca instrument de dezvoltare socială, comunitară, dar și economică era din ce în ce mai articulat și vocal, iar alăturarea unei comunități din ce în ce mai mari, dar și a unui număr mai mare de parteneri, dovedea că aceste discipline sunt în dezvoltare și pe o traiectorie bună. 
 
În 2016 ediția a fost marcată de expoziția centrală, care repunea pe harta social- culturală a Bucureștiului Piața Amzei-  un spațiu specatculos și nefolosit din centrul capitalei. Expoziția a reușit să adune un număr record de vizitatori, iar selecția proiectelor s-a remarcat prin coerență, subliniată și de designul expoziției, care propunea zone dedicate fiecărei discipline în parte, conturând zone și display-uri aparte pentru fiecacre dintre acestea. Tot aici, a fost prezentată expoziția țărilor nordice- invitate speciale ale ediției, precum și expoziții capsulă ale unor parteneri, dar și ghiftshop-ul Romanian Design Week, care propunea o selecție de bijuterie, obiecte decorative, publicații și obiecte de design românesc și care s-a bucurat de succes. Tot în 2016, programul festivalului a cuprins peste 40 de evenimente conexe, dar și o hartă a spațiilor, magazinelor, cafenelelor sau barurilor care au devenit hotspot-uri pentru comunitatea creativă din București, o comunitate din ce în ce mai conturată și numeroasă, pe care evenimentul încearcă să o identifice, coaguleze, dar și să o dezvolte. 

RDW 2017 a însemnat peste 25.000 de vizitatori, peste 200 de proiecte expuse în cadrul expoziției centrale, zeci de invitați și jurnaliști străini, peste 10 conferințe, 3 petreceri memoribile, precum și zeci de evenimente satelit, dar mai mult decât atât, a însemant un prilej bun de a ne aduce aminte de toate edițiile RDW de până acum. A fost o ediție care a stat sub semnul nostalgiei, o ediție-spectacol menită să sărbătorească evoluția unui proiect care reflectă aproape fidel evoluția spectaculoasă a designului și a industriilor creative din România în general, o evoluție pe care a urmărit-o, promovat-o și ajutat-o în tot acest timp. 
 
Expoziția centrală s-a desfășurat pe o suprafață de peste 5.000 de mp, la Garajele Cobălcescu și a prezentat peste 200 de proiecte recente de design și arhitectură și a fost, probabil, cea mai amplă și spectaculoasă expoziție RDW de până acum. 
Zona de arhitectură  de la această ediție a prezentat proiecte de bune practici și și-a propus să evidențieze complexitatea și diversitatea soluțiilor de arhitectură, prezentând atât amenajări de interior, soluții specifice spațiilor publice, precum și clădiri noi și ansambluri rezidențiale, dar și proiecte speciale de microarhitectură sau de arhitectură temporară, precum și proiecte comunitare sau destinate patrimoniului cultural. 
Selecția din zona de Fashion a reunit atât nume consacrate ale modei românești, cât și nume foarte noi din acest domeniu, ceea ce a permis alăturarea unor ținute-semnătură a unor designeri a căror stil este deja recongnoscibil pentru publicul larg, dar și ținute la limita experimentului și a căutării unei identități creative. Display-ul propunea imaginarea unui catwalk, iar succesiunea acstor ținute devenea imediat o colecție imaginată a ceea ce înseamnă industria de fashion din România de astăzi, dar și cum va putea arăta ea mâine.  
Designul grafic s-a bucurat de o expunere specială, iar selecția a fost, deși foarte diversă, suficient de coerentă cât să poată sta sub același “acoperiș”: de la cele mai recente proiecte de design grafic, packaging, branding sau proiecte de ilustrație, până la proiecte personale sau experimentale și cărți și publicații. Secțiunea de grafică a fost întodeauna cea în care este cel mai evident cât de complexe pot fi declinările și zonele de aplicabilitate ale designului.
Încă de la prima ediție, RDW și-a propus să evidențieze diversitatea proiectelor de design și posibilele forme, declinări și utilizări ale acestuia, precum și să încurajeze proiecte multidisciplinare și dialogul dintre aceste domenii. Pe parcursul celor 5 ediții de până acum, a fost evidentă o evoluție în cazul  tuturor disciplinelor prezentate la RDW, însă probabil cea mai spectaculoasă evoluție a fost în zona designului de produs. Anul acesta, zona dedicată designului de produs și-a propus să arate fix această creștere impresionantă a designerilor care se dedică acestei discipline. Dacă la prima ediție RDW, zona designului de produs prezenta proiectele a maxim 10 designeri români, anul acesta am avut o selecție de peste 40 de nume care sunt deja recunoscute în acest domeniu și care au fost selectate din cele peste 100 de proiecte înscrise în urma call-ului.  
Designul expoziției a fost semnat și anul acesta arhitectul Attila Kim, cel care s-a ocupat de amenajarea tuturor expozițiilor centrale RDW de până acum. A fost o expoziție-spectacol, care a pus accent pe spațiul generos, reușind totodată să evidențieze diversitatea și valoare proiectelor expuse, precum și să creeze un circuit coerent și tensionat din punct de vedere estetic.  
Conceptul expozițional a pus accent și s-a folosit de desfășurarea expoziției pe înălțime, aceasta având loc pe patru nivele. Astfel, designul expoziției și-a propus chiar să accentueze acestă traiectorie pe verticală prin display-urile, mobilierul și instalațiile special create pentru expunerea proiectelor. Astfel, traseul propunea un crescendo, o tensiune creativă și jongla cu materiale și elemente care se repetau de la un etaj la altul, fiind însă de fiecare dată integrate, înțelese și folosite altfel, din ce în ce mai complex și surprinzător. Soluțiile propuse au reușit să creeze o atmosferă specială și să pună spațiul într-o lumină spectaculoasă, cu trimitere la concept store-uri de lux, dar și la instalații voluminoase specifice halelor (post)industriale și spațiilor publice. Combinația de materiale atipice, dar elegante au dus la o tensiune estetică specială, care a oferit un cadru corent proiectelor selectate și o atmosferă generală memorabilă. 
 
Expoziții capsulă ce au putut fi vizitate la RDW@Cobălcescu 45
• Standpoint, o expoziție organizată de Institutul Cultural Român din Londra, The Instiute & Romanian Design Week, care prezenta creațiile dreea Castrase, Ancuța Sarca, Emeșe Bako, Sabina Pop și Smaranda Almășan.
• ADNBA a prezentat instalația Hilariopolis (un nume care a fost dat Bucureștiului în secolul al 18-lea)
• Shaping Hungary - designul maghiar în secolul XXI, o expoziție realizată de Institutul Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti, a prezentat creativitatea şi designul maghiar
• Expoziția IKEA a reprezentat designul scandinav prin produse iconice brandului .
• Room 40 – Decriptarea designului contemporan de bijuterie, realizată de Assamblage, a fost o expoziție dedicată înțelegerii procesului din spatele designului de bijuterie contemporană.  
• Expoziția „Normalitate, ce cuvânt brutal!”, a propus o explorare artistică a dizabilității în care arta vizuală este accesibilă și celor care nu văd, iar dansul devine posibil și pentru oamenii cu dizabilități motorii. 
• Proiectul DISLOCATED/FOLDED/DISPLACED - A Visual and Interdisciplinary Dialogue al Ioanei Olăhuț & Lucian Broscățean analiza traseul circular al unei foi de hârtie / al unei suprafețe plane în trei medii de expresie diferite – instalație, pictură, design vestimentar 
• Viitorul în 3D Printing // 3D Printing the Future de Scientifica Association a prezentat o serie importantă de obiecte printate 3D însoţite de imagini şi de text.  
• Typopassage, realizat de Ovidiu Hrin, este un proiect născut din dorința de a aduce în spațiul public designul grafic și arta designului de literă pentru a le face mai accesibile publicului larg  
• Expoziția Orașul User Friendly – Revitalizarea spațiilor abandonate din marile orașe a celor de la Institutul pentru Politici Publice (IPP)  

Expoziția ReDesign Crafts
La parterul Garajelor Cobălcescu, a fost prezentată expoziția ReDesign Crafts,  parte dintr-un program The Institute și ING Bank, care își propune să evidențieze importanța revitalizării patrimoniului imaterial, dar și potențialul ascuns al revalorizării tradiţiilor şi meșteșugurilor prin design contemporan. O altă component a aceluiași program este concursul ReDesign Crafts (vezi pag…x)
 
Conferințe RDW 2017
Au invitat vizitatorii și participanții să se implice în mod activ în dezbateri ce vizează designul în toate formele lui: aspecte actuale cum ar fi valoarea designului pentru rezolvarea provocărilor legate de viața urbană, potențialul orașelor creative și importanța revitalizării patrimoniului imaterial au fost detaliate în discuțiile organizate fie de The Institute, fie de partenerii RDW: ING, Instalart, Ikea, Ambasada Olandei la Bucuresti, Institutul Balassi, Romanian Design Council, Urban INC.
 
Evenimente conexe 2017
Ca în fiecare an, Romanian Design Week a inclus în programul său și un circuit al evenimentelor și spațiilor ce promovează designul și toate disciplinele acestuia - arhitectură, urbanism, design de interior, design grafic și ilustrație, design vestimentar, design de obiect - dedicate atât publicului larg, cât și profesioniștilor.  Programul RDW 2017 a reunit astfel peste 35 de evenimente, petreceri, lansări, conferințe, expoziții și diverse evenimente, care au transformat cele 10 zile ale festivalului într-una dintre cele mai creativ- efervescente perioade ale anului în București.