The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Lansare ziarul Cartierul Creativ no 4: Masă rotundă alături de creativii de pe Calea Victoriei, Ion Câmpineanu şi Ion Brezoianu

Articol / 07 Feb 2019 / The Institute
  • Lansare ziarul Cartierul Creativ no 4: Masă rotundă alături de creativii de pe Calea Victoriei, Ion Câmpineanu şi Ion BrezoianuZiarul Cartierul Creativ no. 4
1/1
Înainte de sărbătorile de iarnă i-am invitat pe vecinii din zona Calea Victoriei, Ion Câmpineanu şi Ion Brezoianu, despre care am scris în cel de-al 4-lea număr al ziarului, să ne povestească despre inițiativele lor, dar și despre cum se simt în Cartierul Creativ.

Ne-au acceptat invitația Pascale Misăilă (5 to go), Alexandru Manole (Burger Van), Cosmin Mihailov (Bandit Specialty Coffee), Adelina Serafim (Consignaţia 7), Andreea Oprişan şi Adrian Grigoraş (Puro&Bio), Sabina Hondru (Printoteca), Ioana Marchidan şi Arcadie Rusu (Linotip).

Cristina Toma de la Eva’s Flowers nu a putut fi alături de noi, dar şi-a făcut simţită prezenţa prin frumoasele aranjamente florare pe care ni le-a pregătit pentru acest eveniment.

Pascale Misăilă, 5 to go
Cu numărul 42 într-un lanţ de succes, 5 to go de pe Brezoianu 28-30 a fost cea mai mare locaţie deschisă în Bucureşti. Pascale Misăilă, care a decis să investească alături de soțul său în franciza românească, a ales să aducă un plus businessului prin amenajarea unui spaţiu de socializare în cafenea, care a devenit apoi o sursă de inspiraţie pentru următoarele locaţii.

„Noi fiind prieteni şi cu fondatorul acestui lanţ, cu Radu (n.r.: Savopol), ne-a încântat foarte mult ideea lui, percepţia lui şi felul lui de a vinde o cafea cu suflet, să zicem. Şi chiar ne-a ieşit, şi mai ales în Brezoianu ne-a ieşit foarte bine, tocmai de aceea am deschis şi a doua cafenea aici, pe Ştirbei Vodă, şi un lucru pe care nu îl ştiaţi, vom deschide o a treia în curând. Tot timpul se vine cu ceva nou, cu diversitate, tocmai am introdus, acum câteva zile, nişte sortimente noi de prăjitură în Brezoianu, care nu au mai fost până acum. Oricum produsele de bază sunt cafeaua, sandviciurile şi patiseriile, care se consumă regulat şi toată lumea le cere la nivel de lanţ.

Ne-am şi împrietenit cu cei din jurul nostru, cu ceilalţi vecini. Şi noi mergem destul de des la Burger Van, şi ei mai vin şi mai iau o cafea de la noi din când în când, şi la Consignaţia la fel.”



Alexandru Manole, Burger Van
Redefinind percepţia oamenilor asupra a ce înseamnă street food, Burger Van, pe care astăzi îl ştim ca burgeria de pe George Vraca 4 (sau Speranţei 6) a început în 2014 ca food truck, lansându-se la Street Delivery şi vizitând apoi festivaluri precum Summer Well sau Electric Castle.

„La noi a fost simplu, iarna fiind singurul van, practic, lumea ieşea, fie că erau -20 de grade în frig, fie 20 de grade înăuntru, lumea venea să mănânce burgeri pentru că nu erau foarte multe locuri unde se comercializau burgeri în perioada aia şi nici food truck-uri.

În 2015 au început să mai apară food truck-uri pe piaţă şi lumea căuta pe timp de iarnă burgerii noştri, dar nu să stea în frig. Şi aşa a apărut spaţiul acesta.

Ajungem deci în 2015 la momentul în care în povestea Burger Van apare Cartierul Creativ. Spaţiul de pe George Vraca îl luasem încă din 2014, iniţial vrând să facem o bucătărie de catering sau o bucătărie care să ne ajute să facem prep-ul pentru Van, dar după ce am dat jos tot ce era în spaţiul ăla, după ce ne-am dat seama că poate să meargă şi un bistro, i-am amânat deschiderea până în 2015. Şi am deschis în toamnă, parcă pe 6 octombrie, şi cum vi s-a spus tuturor, proprietara şi oamenii din jur mi-au spus că e o zonă moartă, fără bani, că nimeni care a deschis n-a făcut nimic. Dar pentru noi a fost un succes. Am deschis apoi şi spaţiul de vizavi, care a mărit puţin suprafaţa de luat masa pentru clienţi şi apoi, în anul 2017, în toamnă, am deschis şi spaţiul de pe Speranţei.”



Cosmin Mihailov, Bandit Specialty Coffee
Bandit Specialty Coffee reprezintă o asumare a maturizării în antreprenoriat pentru Cosmin Mihailov, după primul business, Bloom, deschis în 2015 pe George Vraca 7 şi rebranduit aşa cum îl ştim astăzi. Ceea ce l-a atras, spune Cosmin, a fost clădirea în care se află astăzi cafeneaua, construită de arhitecţi evrei din Barcelona, care îmbină cultura în stil mediteranean cu cea orientală.

„Eu am trăit 6 ani în UK, am văzut genul ăsta de zone dezvoltându-se foarte mult, zone care sunt foarte ascunse, deşi sunt în centru şi am realizat că more or less în direcţia asta se vor duce în viitor, în sensul că oamenii nu mai vor aglomeraţia din centru, oamenii nu mai vor nebunia din centru, oamenii nu mai vor business-urile scoase fără accent pe calitate. Şi atunci tot conceptul din spatele Bloom a fost să deschidem ceva de care suntem mândri, să oferim un produs de calitate constant şi în acelaşi timp explorând ceea ce înseamnă specialty coffee. Când am deschis pe stradă nu ştiam de Alex (n.r.:Manolache), era un risc complet, toţi erau „ce faci aici? Au mai fost 7 business-uri în locul ăsta în ultimii 2 ani şi oamenii mi-au spus ca nu am nicio şansă pe strada asta. Conceptul a fost de la început „haideţi să facem ceva diferit”, vrem să aibă o identitate proprie şi asta se regăseşte şi în Bandit acum.

Bandit a apărut în decembrie 2017, în mai 2018 am cumpărat spaţiul, nu mai trebuie să plătim chirie, aşadar o să fim acolo pentru totdeauna.”



Adelina Serafim, Consignaţia 7
Consignaţia 7 este un magazin de haine vintage de pe George Vraca 7, care s-a făcut remarcat încă din primul an de la deschidere datorită publicului numeros care îi trece pragul. Shop-ul a produs o schimbare în rutina vecinilor din Cartier, și chiar și a bucureștenilor, care şi-au făcut un obicei din a le face o vizită sâmbăta pentru a-și împrospăta garderoba.

„Noi încă suntem în perioada romantică a acestui business, încă investim toată pasiunea şi avem încredere că lucrurile vor merge aşa cum ni le imaginăm noi. Eu le spun clienţilor, mai în glumă, mai în serios, că pe mine nu mă scoate nimeni de aici, decât cu picioarele înainte. Îmi place enorm locul, eu sunt îndragostită de strada asta. Nu vin la muncă niciodată, eu vin ca la un party care nu se termină, un party care te lasă cu febră musculară şi mă rog, mai o gaură în buget, mai aşa, dar un party la care ieşi cu bine la final. Mi-am făcut foarte mulţi prieteni.

Îmi iau cafeaua de la Bandit Specialty Coffee, freshurile şi celelalte produse care vin în completarea cafelei de la 5 to go, ne trimitem de multe ori clienţii la Cosmin (n.r.:Mihailov) sau la 5 to go, clienţii de la Burger Van vin la noi cât îşi aşteaptă burgerul, intră la noi în shop, fiecare dintre noi vorbeşte frumos de celălalt şi există această colaborare. Pe strada noastră, cel puţin, trebuie să recunosc că a existat această colaborare de la bun început. Uite, de exemplu, la noi în shop am pus afișe de la Linotip.

De fapt strada şi cartierul acesta ne-au schimbat foarte mult viaţa, nu numai mie, cât şi soţului meu. Am regăsit aici o mulţime de prieteni cu toate disensiunile dintre noi, ca într-o familie în care oamenii se mai ceartă, dar fiecare ştie că îi poartă interesul celuilalt. Din punctul meu de vedere niciunul dintre aceste businessuri, mai ales al meu, nu ar fi ajuns unde a ajuns dacă nu erau toţi acolo. Angajaţii noştri sunt din rândul clienţilor noştri. La noi se întâmplă lucruri fabuloase din punctul meu de vedere, venind şi din cu totul alt mediu, spre exemplu noi când avem stoc nou nu suntem niciodată singuri. Adică mereu vine Andrei de la etajul 2 cu o sticlă de vin, ne desenează schiţa magazinului ca să ne ţinem stocul mai bine, mai pune nişte haine pe umeraş şi cam aia e. De fiecare dată când am făcut ceva la magazin toţi vecinii au fost foarte săritori şi ca atare ne-au devenit prieteni majoritatea dintre ei. Şi asta ne-a făcut să venim de fiecare dată la muncă cu plăcere.”



Andreea Oprişan şi Adrian Grigoraş, Puro&Bio
Puro&Bio, aflată pe Câmpineanu 20, s-a lansat din iubire pentru natură şi, precum spune Alexandra Marcu, ownerul, este locul dedicat oamenilor îndrăgostiţi de Italia, de îngheţata artizanală şi prăjiturile de casă.

Alexandra Marcu nu a putut fi alături de noi, dar ne-a transmis câteva cuvinte despre cum a început povestea afacerii sale. Apoi, au participat mai departe la discuție Andreea și Adrian.



„Încă din adolescenţă fac drumul România-Italia cu familia mea extinsă, iar de multe ori, mă duceam mai întâi la o îngheţată înainte de a ajunge la ai mei, iar de pe masă nu lipsea casoleta de îngheţată artizanală, luată la pachet de acolo. De ceva ani am tot pus câte o idee, am mai schiţat ceva, am tot dat târcoale domeniului în sine, am mers la târguri de profil, am făcut un plan de afaceri clar, am urmat şi nişte specializări, dar parcă era mai mult un vis. Finanţările nu se mai deschideau, băncile spuneau că e un domeniu nou şi riscant, iar totul era în aşteptare. La un moment dat am avut o infuzie mai mare de capital din consultanţă şi totul a venit natural. În momentul în care am fost pregătiţi, i-am întâlnit pe părinţii Puro&Bio în Italia, la cel mai mare târg de profil în Rimini şi a fost the perfect match. Gustând îngheţata şi cunoscându-i, ne-am îndrăgostit pe loc, spaţiul ne-a aşteptat, totul s-a legat, cum se spune, mai greu cu avizele după. Şi, ca o confirmare după ce am bătut palma, am aflat că Puro&Bio ar fi câştigat şi cea mai mare recunoaştere internaţională la acel târg. Asta da confirmare, deşi dubii nu erau.

Ne dorim ca Puro&Bio să devină locul preferat al prietenilor noştri pentru serbarea evenimentelor proprii, locul în care iau naştere proiecte faine, un loc care inspiră la a face bine, locul preferat al familiilor, pe lânga locul preferat al iubitorilor de experienţe gastronomice autentice sau de ingheţată artizanală adevărată.”



Sabina Hondru, Printoteca
Printoteca Pop-up Shop s-a alăturat Cartierului Creativ în septembrie, pe Lipscani 3, şi funcţionează ca un spaţiu de promovare a artiştilor locali, preluând cu uşurinţă personalitatea universului creativ conturat prin arta lor.

„Noi suntem în Cartierul Creativ din 2015, pentru că Printoteca a început pe Schitu Măgureanu, la noi în casă, când am luat prima imprimantă de textile. Ea funcţiona în sufragerie, în dormitor dormeam, ne trezeam, printam în sufragerie, iar în dormitorul bebeluşului de acum făceam stickerele. Dar având nevoie de mai mult spaţiu şi intimitate, că se nimerea să ajungă clientul mai devreme, să ne prindă în pijamale, chestii de astea care se întâmplă când faci producţie de acasă, ne-am mutat ulterior pe Ion Perlea şi pentru că tot aşa, nu ne-a ajuns spaţiul, am deschis pe Robescu, unde avem aproape 200 m pătraţi. Acolo facem producţie liniştiţi, îmbrăcaţi în civil şi din septembrie ne-am reîntors în Cartierul Creativ, prin Printoteca Pop-up Shop.

Printoteca face print destinat produselor creative, ne adresăm celor care au un produs creativ sau o ilustraţie pe care vor să o vândă, imprimată pe un tricou sau un tote bag, şi pentru că aveam tot felul de clienţi care vindeau online şi îşi doreau foarte mult să ajungă şi în offline, să interacţioneze cu publicul şi nu şi-ar fi permis să plătească o chirie, am gândit conceptul ăsta de Pop-up Shop, pe care îl oferim gratuit celor care printează cu noi timp de o săptămână. Am avut până acum vreo 6-7 pop-up shop-uri cu artişti locali, am avut şi câteva mixte, cu mai mulţi artişti, unul dintre ele fiind „fuck you winter”, pe care l-am lansat la început de decembrie, cu o mare bucurie şi apreciere pentru vremea de afară. Toţi care intrau pe uşă se scuturau şi se plângeau de frig, de vremea de afară şi am zis să ne amuzăm puţin. Spaţiul se transformă, l-am gândit în aşa fel încât să se poată reamenaja interiorul de fiecare dată.

Încercăm să dăm o dinamică locului. E foarte fain că prin prisma lui atragem publicuri foarte diferite. Avem followeri foarte diferiţi şi un efect secundar a fost faptul că au început să apară foarte mulţi turişti. Nu ai fi zis că Lipscani 3 e super vizitat de turişti străini, dar cumva din primele săptămâni am avut o surpriză, când ne târam picioarele foarte somnoroşi dinspre Origo către muncă şi am găsit o coadă de turişti care au venit să-şi imprime tricouri. Şi feedbackul pe care l-am primit a fost că au tot căutat un loc în care să-şi facă o amintire din Bucureşti şi n-au găsit. Şi asta a fost o soluţie faină.”



Ioana Marchidan şi Arcadie Rusu, Linotip
Linotip – Centru Independent Coregrafic, este visul Ioanei Marchidan şi al lui Arcadie Rusu de a crea un loc de educaţie corporală şi experimentarea ideii de trăi în corp, despre care nu se vorbeşte la fel de mult ca în alte ţări. Îi găsiţi într-un loc impregnat cu personalitate, cât şi cu istorie: Palatul Universul, la etajul 1.

„Când am deschis, ne-am gândit, fiecare om are un buget limitat de bani şi prima dată trebuie să mănânce, apoi trebuie să bea o cafea să-şi vină în fire, trebuie să se îmbrace cu ceva, mai mănâncă un desert şi după aia, dacă mai rămâne cu ceva bani, se mai gândeşte şi la evoluţia lui culturală, spirituală şi aşa mai departe.

Am avut câţiva la rând vorba asta, „the universe is your best friend, let the universe help you”, pentru că tot treceam pe lângă vreo clădire în Bucureşti şi ne gândeam că aici o să ne deschidem noi spaţiul. Şi cumva a apărut spaţiul tocmai în Palatul Universul.



Exact unde suntem noi a fost linotipul tipografiei care edita ziarul Universul. Şi eu aveam vreo 6 denumiri de cum se va numi compania şi nu se potrivea nimic. Am dat telefoane să aflu ce a fost înainte, aveam senzaţia că acel spaţiu avea un trecut şi așa am aflat ce a găzduit în trecut. „Linotip” mi s-a părut un cuvânt foarte frumos, care se duce la fundul arhaismelor şi l-am revigorat, doar am schimbat identitatea spaţiului. Dacă înainte se tipărea cu litere, noi tipărim cu corpurile. Linotipul este o maşinărie de vreo 2 metri, foarte ingenios construită, cu mecanisme, avea metal dacă nu mă înşel, plumb, care era topit la 60 de grade în timp ce tu scriai pe o tastatură şi se turnau acele litere, erau ridicate cu nişte elevatoare. Ele au fost aruncate, nu le-am văzut, cred că există la Muzeul Militar sau ceva de genul ăsta.

E o piaţă în care toţi strigăm „vino la mine, vino să-ţi arătăm noi” şi ne gândeam ce ar fi important. Şi important este într-adevăr calitatea lucrurilor pe care tu le prezinţi şi cel puţin acum omul dacă nu iese cu o senzație răscolitoare, iese măcar cu un gând sau rămâne într-o stare meditativă. Acum avem 8 spectacole ale noastre, mai avem spectacole invitate, proiecte internaţionale, avem şi un sezon francez, şi de sprijin al coregrafilor emergenţi, chiar recent am scos o premieră în producţia noastră. Şi urmează, ăsta e un mic secret, ca undeva în februarie să facem şi un spectacol de circ contemporan cu un francez de la Cirque du Soleil, pentru că lipseşte total şi această formă de circ contemporan, care la fel, lucrează foarte mult cu corpul, nu doar vin pe scenă şi îţi arăt ce pot, cât de tare sunt eu şi am plecat.”



Pentru mai multe detalii despre ce înseamnă și își propune Cartierul Creativ te așteptăm pe cartierulcreativ.ro.