The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Atelier Pinion: Am fost încurajat de feedback-ul pozitiv de la oamenii care ne călcau pragul

Articol / 17 Ian 2019 /
  • Atelier Pinion: Am fost încurajat de feedback-ul pozitiv de la oamenii care ne călcau pragulAlex Samoilă
  • Atelier Pinion: Am fost încurajat de feedback-ul pozitiv de la oamenii care ne călcau pragul
  • Atelier Pinion: Am fost încurajat de feedback-ul pozitiv de la oamenii care ne călcau pragul
  • Atelier Pinion: Am fost încurajat de feedback-ul pozitiv de la oamenii care ne călcau pragul
1/4
Ne-am propus să vorbim cu antreprenorii din Cartierul Creativ, să aflăm cum funcționează o minte creativă, cum se împacă în business rigoarea cu fantezia și cum îți găsești inspirația și motivația în ciuda piedicilor care apar pe drum.

Atelier Pinion e un loc unde îți duci bicicleta la reparat cu plăcere, așa cum spune Alex Samoilă, cel care a creat businessul. Alex are background în IT, un domeniu creativ și riguros în același timp. Rețetă pe care a aplicat-o și la Pinion. În cei aproape patru ani de existență, Atelier Pinion a crescut încurajat de cei care ajung aici și alimentat cu energia lui Alex și a echipei sale.

1. Ce înseamnă pentru tine creativitatea?
Nimic. Știu că nu te aștepți la răspunsul ăsta, dar mi se pare că în ultima vreme lumea are tendința de a plasa creativitatea pe un piedestal în dauna unor lucruri mai importante cum ar fi munca, dedicația sau talentul, lucruri despre care se vorbește mai puțin. Eu vin din zona de IT, care este văzută ca industrie creativă, dar pragmatică.

2. Cum ți-a venit ideea de a îmbina un atelier de reparații pentru biciclete cu o cafenea? Ce te-a inspirat?
Am plecat de la problema că la acel moment toate service-urile din București erau aglomerate, te tratau de sus sau nu aveau timp de tine, pe scurt nu exista în București un loc în care să îți duci bicicleta la reparat cu plăcere. Așa că l-am făcut. Uitându-mă în spate, pot spune ca am mers un pic prea departe, dar la început am fost încurajat de faptul că mai existau asemenea locuri prin capitale cu trafic mai intens pe două roți, iar apoi de feedback-ul pozitiv de la oamenii care ne călcau pragul.

3. Care este în viziunea ta diferența dintre un business obișnuit și unul creativ? Background-ul tău de IT-ist te-a influențat în alegerea unui model anume de business?
Eu cred că toate business-urile sunt creative. Indiferent de domeniu, trebuie sa fii creativ ca să îți găsești clienți, trebuie să fii creativ când îți selectezi produsele, trebuie să fii creativ în relația cu statul, trebuie să fii creativ atunci când plătești salarii...Da, există domenii cool, unde creativitatea se manifestă în forme mai plăcute, dar până la urmă orice business se bazează pe creativitatea antreprenorului. Da, venind din IT, am vrut să scap de reguli, așa că modelul nostru are foarte puține, motiv pentru care este și greu scalabil. Nu cred că pentru un alt loc aș putea găsi un Marius sau un Bogdan sau o Laura sau Andra care să facă treaba pe care o fac la Atelier. Ceea ce, din punctul meu de vedere, nu este până la urmă un lucru atât de rău.

4. Cum se împacă rigoarea unui plan de business cu fantezia pe care o presupune creativitatea?
Nu am avut un plan de business. Am considerat de la început că orice problema voi întâmpina, o să găsesc o modalitate creativă să o rezolv. Dar abordarea asta nu este una constructivă. Am învățat multe lucruri în cei aproape 4 ani de Atelier Pinion, iar unul dintre ele este că ai nevoie de un plan de business. Cu cât mai bine documentat și ancorat în realitate, cu atât îți va fi mai ușor pe parcurs.

5. Ne poți da un model de business creativ pe care îl apreciezi?
Am început să lucrăm cu The Barn, o prăjitorie de cafea de specialitate din Berlin, din al doilea an de funcționare, când unul dintre KPI-uri, ca să folosesc slang corporatist, a fost să duc cafeaua pe care o preparam la Atelier la nivelul celor doar 5 cafenele de specialitate care existau la acea vreme în București. Mi-a plăcut foarte mult abordarea lor, simplitatea și naturalețea din comunicarea lor, dar mai ales impactul social pe care îl creau. Ralf, owner-ul, este maestrul prăjitor, dar se ocupă și cu achiziția de cafea verde, așa că merge în peripluri pe la fermele de la care achiziționează ulterior cafeaua ca să cunoască fermierii care muncesc pentru cafeaua pe care o vinde. Și îi ajută să îmbunătățească calitatea cafelei verzi, îi ajută să facă viața mai ușoară celor care muncesc pe plantație sau face proiecte de care beneficiază comunitățile locale.

6. Ne poți povesti pe scurt despre parcursul Atelier Pinion? Ne poți vorbi despre dificultățile pe care le-ai întâmpinat, dar și de câteva momente plăcute?
La Atelier Pinion am avut un parcurs sinuos. Ca orice start-up, lucrurile nu au mers bine de la început. Acesta a fost motivul pentru care am renunțat la job-ul sigur din IT, pentru a mă ocupa de "my baby" care nu creștea cum trebuie. Nu pot spune că a fost ușor, dar eu în felul ăsta, fiind în spatele barului aproape zi de zi, mi-am putut înțelege business-ul pe care îl creasem după imaginația mea. Bineînțeles lucrurile ar fi fost mult mai simple dacă aș fi avut dinainte experiență în domeniu, dar mă consider norocos pentru că am avut posibilitatea să experimentez și să învăț cu cheltuieli mici. Dificultăți am avut la tot pasul - de la a găsi angajați pe stilul pe care mi-l doream, la a înțelege sezonalitatea și a ne adapta la ea - dar pe de altă parte am experimentat bucuria de a putea pune un zâmbet pe chipul clientului, bucurie și putere care în IT nu există și care pentru mine este în continuare motivatorul principal.

7. Dacă ar fi să îți imaginezi cum ar arăta Cartierul Creativ în 10 ani, ce ai spune? Unde îți vezi businessul atunci?
Acum 10 ani mergeam la meditații la română în Cartierul Creativ. Mă feream de haite de câini, călcam în semințe, ocoleam covoare puse la spălat în fața porților, pe trotuar. Făcând o paralelă cu felul în care arată acum, aș zice că peste 10 ani aici va fi Kreuzberg-ul micului Berlin. Noi ne-am făcut partea noastră.

Am scris despre Atelier Pinion în ziarul Cartierul Creativ numărul 3, la rubrica La pas prin cartier - traseu urban explorat și recomandat de UniCredit Bank.