The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

 
 

Artful Contemporary - Noua platformă online pentru arta tânără

Interviu / 12 Ian 2016 / Raluca Mirel
  • Artful Contemporary - Noua platformă online pentru arta tânără
  • Artful Contemporary - Noua platformă online pentru arta tânărăBystander 3 - Botond Gagyi
  • Artful Contemporary - Noua platformă online pentru arta tânărăBystander 1 - Botond Gagyi
  • Artful Contemporary - Noua platformă online pentru arta tânărăBotond Gagyi
1/4
Artful Contemporary este un proiect despre artă și oameni lansat de patru prieteni la finalul lui 2015.

Pe scurt, este o nouă platformă online și o galerie de artă contemporană care promovează tineri artiști români. Intrând în detalii, proiectul își propune, pe de o parte, să susțină și să încurajeze comunitatea artistică astfel încât ea să fie apreciată și să aibă un rol coerent în societate, iar pe de altă parte să facă arta contemporană mai accesibilă, să o scoată din mediul formal.

Una dintre noutățile pe care Artful le aduce pe piața românească este posibilitatea de a închiria lucrări de artă și de design pentru spații comerciale, dar și personale. Astfel, proiectul vine în întâmpinarea nevoii de artă în viața de zi cu zi: „Aud destul de frecvent de la alți oameni faptul că cei din zona artistică sunt <<muritori de foame>>. Astfel, am tras concluzia că trebuie construită o soluție reală pentru acest lucru. În vremuri în care lumea e prea ocupată ca să viziteze un muzeu sau o galerie de artă, poate că cel mai bun lucru este să te duci tu cu arta la oameni.” ne povestește Pavel (marketing și comunicare).

Galeria de artă iese din spațiul virtual printr-o serie de expoziții temporare ce îmbină muzica jazz și vinilurile și prin expoziții în spații neconvenționale, precum clădiri de birouri sau showroom-uri ale clădirilor rezidențiale. Pentru început, lansarea din decembrie a fost marcată de o expoziție pop-up cu lucrări semnate de artistul Botond Gagyi, care au putut fi admirate și cumpărate timp de o seară, ulterior putând fi comandate online.

Mai multe despre cum a apărut ideea proiectului și care sunt provocările unui astfel de start-up ne-au povestit cei patru fondatori.

Cum v-a venit ideea proiectului, de când vă gândiți la el și care au fost pașii pe care i-ați făcut până la implementare? Care au fost provocările lansării unei galerii de artă contemporană?

Am pornit de la o idee mai mare. Ne-am dorit să construim un hub artistic care să sincronizeze artiștii și arta cu piața de artă. Vorbind cu niște investitori despre acest proiect, ne-am dat seama că domeniul artei nu este o zonă de interes pentru investitorii în business. Cel puțin, nu în acest moment. Astfel, ne-am hotărât să dezvoltam o platformă de artă, cu pași mici, făcând bootstrapping cu Artful Contemporary.
Una dintre provocările pe care le-am avut în momentul în care am pus la cale acest proiect a fost să înțelegem oamenii cărora ne adresăm, să le înțelegem problemele și să construim o soluție reală pentru a le rezolva. Cred că riscul major este să nu ai o cultură a antreprenoriatului. Pe piața din România există prea multe produse sau servicii de care lumea pur și simplu nu are nevoie și nu le folosește. Astfel, este esențială implementarea unei culturi antreprenoriale responsabile și a unui sistem repetitiv de învățare, testare și măsurare.

Ce vă propuneți de la acest proiect, care sunt principalele lui obiective și care sunt etapele pe care le-ați gândit pentru dezvoltarea lui?

Etapele de dezvoltare sunt, în mare, similare ca la orice alt tip de start-up în care nu ai o piață și nu ai un produs definit care știi că funcționeză deja. Testăm și învățăm cât mai mult de la oameni, clienți și artiști.
Planul pe următoarele șase luni este să ne găsim market fit-ul pe plan local ca apoi să scalăm acest proiect pe plan național și internațional. Obiectivele noastre sunt dezvoltarea unei comunități și, de asemenea, livrarea de artă, fie că ea este achiziționată sau închiriată.

Cum arată piața de artă contemporană de la noi? În ce măsură se aliniază la piețele din Europa?

În România piața de artă contemporană este subdezvoltată. Dacă în țări precum Germania, Elveția sau Olanda vorbim de un procentaj de aproape 70% al tranzacțiilor de artă contemporană din totalul tranzacționărilor de artă, la noi majoritatea vizează arta clasică. Nu ne speriem și credem că arta nu ar trebui să vizeze doar colecționarii. Tinerii își permit artă, dar nu au acces la ea pentru că stă vidată în „cultul” luxului.

Care este publicul Artful Contemporary? Cui vă adresați?

Ne place să ne gândim la publicul nostru ca la niște persoane fictive, dar reprezentative unui grup. De aceea le dăm nume, încercăm să le înțelegem ca apoi să vedem cum putem comunica cu ele. Probabil una din aceste persoane, dacă ar fi să aibă un nume, ar fi Alina. Ea are 27 de ani, este aspirațională, îi plac evenimentele care oferă prilej de socializare și lucrează într-un mediu corporate, unde câștigă destul de bine, raportat la media din București. Înțelegând aceste lucruri, putem să vedem în ce momente din zi se poate intersecta Artful Contemporary cu Alina. Probabil la birou sau la o degustare de vinuri este un prilej bun să te lași inspirat de artă.

Cum selectați artiștii care apar pe platformă?


Artiștii care lucrează cu noi sunt în general absolvenți ai facultății de artă. Vorbim de Cluj și București, dar în echipa noastră avem și excepții. Selecția o facem în funcție de portofoliu, vorbim cu artiști care au colaborat cu galerii la nivel internațional și oameni care acum pășesc în piața de artă. Prin asta încercăm să creăm diversitate și căutăm calitate, indiferent de studiile pe care le-au absolvit.

Ce vă diferențiază de celelalte galerii de artă online de pe piață?

Faptul că nu încercăm să fim o galerie de artă. Nu vrem să intrăm în competiție cu alte galerii de artă, ci mai degrabă ne-ar plăcea să colaborăm. Chiar dacă arta este un „produs” comun, audiența și căile prin care ajungem la public sunt diferite.

Oferiți servicii de închiriere personalizată. În ce constă acest serviciu? Care este procesul pe care ar trebui să îl urmeze cineva care vrea să închirieze un tablou?

În principiu noi îți oferim consultanță, alegem cele mai potrivite lucrări de artă care se potrivesc cu spațiul tău și tu poți să le închiriezi. Procesul este simplu. Oamenii ne contactează și noi le facem o ofertă în funcție de spațiu și numărul de lucrări.

Care sunt reperele voastre la nivel de proiecte similare? Ce urmăriți din piața internațională și de la cine învățați?

Urmărim știri din lumea artei pe artnet și artsy. Ne place faptul că ei au demonstrat că ideea de platformă online de artă cu vanzare/ licitație funcționează. Dar în România, doar 11% din oameni cumpară online. Suntem ultimii de pe listă. De asemenea, apreciem havenly.com pentru modul simplu prin care poți să îți amenajezi camera împreună cu un designer, totul online.

Cât de mult seamănă Artful Contemporary cu ce vă doreați inițial?

Acum ideile sunt mult mai avansate. La unele am renunțat, pe altele le dezvoltăm sau le testăm. Artful Contemporary a plecat de la misiunea să aducem arta aproape de oameni, într-un mod cât mai simplu cu putință. Și se pare că suntem pe drumul cel bun.


În spatele platformei Artful Contemporary sunt patru prieteni cu un background și activități destul de diferite, pe care le îmbină învățând unii de la alții și construind împreună etapă cu etapă.

Raluca Ioniță - Are 25 de ani și este stabilită în Londra unde lucrează în ecosistemul de startupuri tehnologice. Ea dezvoltă componenta tehnologică în Artful Contemporary.
Andrei Merișcă - Are 25 de ani și este student la arhitectură. În trecut a dezvolat o comunitate / platformă de promovare și sprijin a muzicii electronice. Se ocupă de comunicare vizuală și design.
Claudiu Lazăr - Are 18 ani și este artist. După o perioadă de studii și proiecte în străinătate, a revenit în țară pentru a crește și dezvolta comunitatea artistică locală. Se ocupă de curatoria evenimentelor și dezvoltă networking cu artiștii.
Pavel Maloș - Are 24 de ani și în ultima perioadă a lucrat în domeniul marketing în cadrul diferitor proiecte de tip startup. În cadrul Artful se ocupă de comunicare și marketing.


Pentru 2016, echipa Artful Contemporary își propune să intre în contact cu ecosistemul de start-up-uri național, dar și internațional, să discute cu cât mai mulți mentori, curatori, artiști și să vadă cum pot crește și dezvolta piața de artă. Planul este să creeze o “bulă” artistică ce se dezvoltă singură, cu ajutorul oamenilor.