The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

 
 

În Carusel, de dimineața până seara

Articol / 13 Feb 2015 / Ioana Pîrvu
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
  • În Carusel, de dimineața până seara
1/14
În logo-ul Cărturești, după imaginea celebră și numele lanțului de librării, apare tagline-ul: carte, ceai, muzică, dichis. Noi credem că dichisul a fost primul, iar dacă întrebi oamenii, mulți vor spune că vin aici pentru atmosferă, nu neapărat pentru cărți: "Cărți găsești și la taraba din față și sunt la același preț", spune Daniel Voinea, director de marketing și comunicare la Cărturești, unul dintre oamenii care au ridicat această librărie cărămidă cu cărămidă încă de când arăta ca o mică sufragerie pe strada Edgar Quinet.  
La Cărturești a fost mereu ceva în plus, e un loc care a transformă oamenii. Odată ajuns aici, lumea se vede cu alți ochim oamenii vin pentru că se simt altfel, pentru că le place să descopere lucruri, pentru că aici găsesc modul acela atât de natural și de firesc de a interacționa.

Cine este Cărturești, cum arată, ce preferințe are? Dacă pui întrebarea asta pe Facebook, lumea va spune că e un hipster. Însă tocmai asta nu e. Astăzi am stat toată ziua pe Lipscani și am făcut du-te-vino pe scări, 5 etaje, printre sute de rafturi de cărți, printre zeci de oameni impresionați, care au umplut cei 1.000 mp forfotind cu teancuri de cărți de răsfoit la subraț, fascinați de atmosfera locului. Deși librăria a fost construită cu un spirit tânăr și targetat cumva în direcția asta, valorile din spate se adresează unor oameni care căutau ceva pierdut demult. Cărturești Caruel a venit cu senzația că este acolo dintotdeauna și azi am văzut foarte mulți oameni în vârstă care vorbeau despre cât de bine se simt în spațiul din Lipscani... Le era dor de Bucureștiul de demult și azi au regăsit acea boemie. 
 
Anul trecut, în mai, am fost martorii unui început de poveste demnă de toată lauda. La Romanian Design Week, când Caruselul a fost pe harta locurilor de neratat, odată intrați în fosta bancă a celebrei familii interbelice Chrissoveloni, ziua și-a schimbat definiția. Ce am văzut atunci ne-a tăiat respirația, ne-a încântat peste măsură, arhitectura fabuloasă a palatului, lumina caldă și multă. Spațiul era atât de mare încât nu ne-a fost greu să ne imaginăm cum va arăta populat de sute de cărți. Nouă luni mai târziu a avut loc deschiderea oficială, cu muzică live, cu Silent Strike și coadă la ușă. Iar azi, toată ziua, oamenii au revenit deja ca acasă, au lenevit prin galerii, au băut cafele, au mâncat prăjituri raw vegan, plăcinte cu varză și murături de la Cuptorul Brâncovenesc, au admirat lucrările Suzanei Dan aduse aici de Aiurart și s-au bucurat de noul Cărturești!

Istoria proiectului este presărată cu idei bune, cu pitch de arhitectură, cu întârzieri de acte și de aprobări, însă echipa Cărturești are planuri mărețe pentru transformarea acestui loc într-un experiment de locuire culturală a centrului vechi. Daniel mi-a povestit că locul nu va fi atât de axat pe lansări de carte, ca Verona, că bistro-ul va fi gestionat intern și va servi produse locale, pregătite onest, că stocurile de cărți se vor schimba mereu, iar editurile și producătorii de goodies vor fi reprezentați în fiecare lună cu alte produse.

Prin ce va fi diferit Cărturești Carusel de Verona?
Aici vom dezvolta mai mult ideea de concept store, cu care am început Cărtureștiul. Va fi ca un laborator, ca un loc unde se vor întâmpla experimente, mereu alte lucruri. Ne inspirăm pentru asta din istoria Lipscanilor și a palatului, dar vom spune o poveste nouă. 
 
Cum a descurs investiția în acest proiect? Seamănă cu ce aveați pe hârtie la început?
Amenajarea a presupus cam aceeași investiție ca în fiecare dintre librăriile Cărturești din București. Cel mai mult am investit în arhitectură și restaurare, cum era și normal. Unele lucruri le mai putem schimba pe parcurs, le mai putem adapta, însă nu am făcut rabat de la nimic ce a presuspus investiție în clădire. Reabilitarea a fost făcută cu ajutorul proprietarului și a costat aproximativ un milion de euro.
 
Cum vezi evoluția acestui concept store? Vor fi aceiași pași pe care i-ați făcut pentru ca librăriile Cărturești să fie ceea ce sunt astăzi?
Marele pas pe care l-a făcut Cărtureștiul este că a mers contra curentului de la început. Am deschis, prima dată, o librărie de 40 de metri pătrați în care am experimentat niște nebunii pentru timpurile alea, design mai avangardist, asocieri de produse care nu se mai întâmplaseră până atunci (de exemplu cartea și ceaiul, ceaiul fiind considerat pe atunci mai mult un medicament). Ele au funcționat atât de bine încât am ajuns destul de repede, după un an, la concluzia că ne trebuie un spațiu mai mare. Ne-a plăcut din prima în Verona. Acolo, ca și în cazul Carusel, am intrat din prima într-un parteneriat cu proprietarul din Verona, Șerban Sturdza. Odată cu Verona, lumea a început să ne ia în serios.